ارتباط مقاومت به انسولین و کاهش عملکرد مغز

22 مارس 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که مقاومت به انسولین یا عدم توانایی بدن در استفاده‌ی صحیح از انسولین، با کاهش سریع‌تر عملکرد مغز در ارتباط است.

 ارتباط مقاومت به انسولین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به خوبی شناخته شده است، حال تصور می‌شود که مقاومت به انسولین منجر به بیماریهایی مانند زوال عقل می‌گردد.

محققان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد مقاومت به انسولین سرعت کاهش عملکرد ذهنی را بالا می‌برد. پرفسور David Tanne، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: این یافته‌ها بسیار جالب توجه هستند زیرا به ما در شناسایی افراد در معرض خطر زوال شناختی و زوال عقل در سنین بالا، کمک می‌کند.

 او افزود: ما می‌دانیم که می‌توان از بروز مقاومت به انسولین جلوگیری نمود و با تغییرات شیوه‌ی زندگی و یا برخی داروهای افزایش دهنده‌ی حساسیت به انسولین آنرا درمان نمود. ورزش کردن و حفظ تعادل در رژیم غذایی و مراقبت از وزن می‌تواند از بروز مقاومت به انسولین جلوگیری کند و درنتیجه از مغز افراد در سنین بالا محافظت نماید.

به عنوان بخشی از این تحقق، پژوهشگران به مدت دو دهه، نزدیک به 500 نفر را که همگی به بیماری قلبی عروقی مبتلا بودند، تحت نظارت قرار دادند.

با استفاده از یک مدل اندازه‌گیری بنام homeostasis model assessment یا HOMA، آنها به محاسبه‌ی میزان مقاومت به انسولین افراد و همچنین اندازه گیری دامنه ی توجه و حافظه و سایر اعمال ذهنی این افراد پرداختند.

سپس این آزمونها را مجدداً 15سال بعد و پس از آن، پنج سال بعد انجام دادند. نتایج گردآوری شده نشان داد که افرادیکه در یک چارک بالایی شاخص HOMA قرار می‌گرفتند، با افزایش  خطر زوال شناختی مواجه بودند، این ارتباط حتی پس از تعدیل سایر فاکتورهایی که می تواند بر نتایج تأثیر گذار باشد مانند سن و جنسیت همچنان وجود داشت.

 دکتر Tanne نتیجه‌گیری نمود که نتایج این مطالعه از انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی فواید شناختی مداخلاتی مانند ورزش، رژیم غذایی و داروهایی که موجب بهبود مقاومت به انسولین می شود، به منظور جلوگیری از زوال شناختی، حمایت می‌کند.

رژیم غذایی بهترین روش برای مقابله با مقاومت به انسولین است. در سال 2015، برنامه ی Low Carb  در سایت دیابت انگلیس راه‌اندازی شد، این برنامه تاکنون توانسته است به بسیاری از افراد برای مقابله با مقاومت به انسولین کمک کند.

 نتایج این تحقیق درمجله‌ی Alzheimer's Disease منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/insulin-resistance-linked-to-decreased-brain-function-95644720.html